Tilbage til webshop

Byplanfaglig overbygning, Aarhus Arkitektskole

  Skrevet af Lissen Højrup Munch

Undervisning (2018/23)

Fakta:

  • Kunde: Aarhus Arkitektskole
  • Omfang: Overbygning Byplan. 2 dages teori, cases, øvelser og oplæg som en del af et længere forløb
  • Hovedydelse: Planlægning og facilitering af undervisning

Opgaven:

2 dages teori, cases, øvelser og oplæg om borgerinddragelse. Indgår som en del af et længere forløb om byplanlægning.

Kurset var planlagt procesorienteret, således at forløbet i sig selv blev et eksempel på et inddragende forløb, med oplæg, øvelser og opgaver der eksemplificerer værktøjer og metoder - lige til at bruge i egen praksis. 


Ydelsen:

- Opstartsmøde, forventningsafstemning og løbende koordinering
- Planlægning og facilitering 
- Udarbejde undervisningsmateriale, opgaver mv.


Resultater og værdi:

Kursisterne bliver introduceret for systemisk, anerkende teori som et anvendeligt mindset for at arbejde med borgerinddragelse. De hører om cases fra det byplanfaglige område og arbejder selv med at planlægge og facilitere gennem øvelser og opgaver. De går fra kurset med værktøjer og indsigter de kan bruge direkte i egen praksis.



"Lissen har gennem adskillige år været vores faste oplægsholder på byplankurset og er ansvarlig for kursets introduktion til inddragelseshåndværket. Hvert år møder hun velforberedt, venlig og fuld af overskud med stort udbytte til følge. Højt niveau, relevans, konsistens og venlighed går hånd i hånd."

Martin Odgaard, Associate Professor, Arkitektskolen Aarhus

På kurset arbejder kursisterne bl.a. med at planlægge en workshop med alle de elementer der skal til
Kursisterne lærer forskellige analysemetoder som baggrund for at kunne lave god inddragelse
Gennem opgaver og øvelser afprøver og lærer kursisterne mulige metoder til brug i deres egen praksis